terug in La Habana (Havana) - Reisverslag uit Havana, Cuba van Lonneke - WaarBenJij.nu terug in La Habana (Havana) - Reisverslag uit Havana, Cuba van Lonneke - WaarBenJij.nu

terug in La Habana (Havana)

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

12 September 2014 | Cuba, Havana

Nadat we hebben ontbeten in Trinidad gaan Sara en Anne de auto uit de parkeergarage halen. We hebben gemerkt dat er af en toe wieldoppen van onze wielen worden afgedraaid... Of dat nou gebeurd als ie eventjes op straat staat, of in de bewaakte parkeergarages? Dit keer nog minder feest: platte band! We hebben wel een reserveband, maar als we die er op zetten hebben we geen reserveband meer voor onderweg naar Havana.
Erik besluit naar een garage om de hoek te gaan, ook omdat niemand sleutels heeft om de band te vervangen. Ik blijf in de casa particular bij onze spullen. Ik zit voor in het huis, vlak bij het raam, dat geen glas heeft, maar alleen spijlen. Er hangt een doek voor de spijlen aan de binnenkant tegen inkijk (en zon), maar ik kan alle geluiden van het straatleven horen. Wat een drukte en gezelligheid zo 's ochtends! Na ongeveer 3 kwartier komen de anderen terug van een mooie ervaring in de garage. De gaatjes in de band zijn opgevuld met een soort blauwe kauwgum die uitzet en wij kunnen weer verder rijden met deze band!

We kunnen nu weer over de "echte" snelweg rijden en rond half 5 zijn we in Havana, de hoofdstad van Cuba. Er is plek in een casa part. waar we 2 kamers tegenover elkaar hebben. Dit is de eerste die geen airco in de slaapkamers heeft, dus we zijn wel benieuwd hoe dat gaat worden vannacht. We hebben wel ventilatoren en ik puf even uit midden voor zo'n ding. Heerlijk! In de zomer thuis moet ik er ook 1 hebben! En dan ga ik er van die gezellige lintjes aan binden ;)

Havana bestaat uit 3 delen: Havana vieja (Oud Havana), Centro Havana (centraal Havana) en Vedado. Onze casa part. is in oud Havana en dat is het meest compacte en naar mijn mening sfeervolste deel. We lopen er wat rond en kunnen al veel bekijken. Veel winkels hier, al is het niet echt shop-materiaal haha! Ook terrasjes en mooie pleinen met grote bomen. Op plaza de Armas staan heel veel boekenkramen, ala Parijs langs de Seine. We laten een hele ouderwetse foto maken met een camera van hout en vloeistoffen. Mooi om te zien, alleen de man die dit verkoopt is duidelijk alcoholist of niet goed bij zijn hoofd, muhaha. Wat een gekke vent. Maar wij lachen vrolijk met hem (en zijn ontblote dikke pens) mee!

We lopen een straatje in dat wat verderop ligt en ineens rént Sara een winkeltje in. De verkoopster zat buiten te kletsen en rént er achter aan in paniek, ze heeft geen idee wat Sara van plan is, maar tranquilo! (rustig) Sara ziet alleen maar een hele vette Maria, hahaha! Zo één als die Anne in Trinidad had bijna. Ze koopt m en ook nog een nisje van papier maché met een Maria erin. Anne en ik kopen er ook zo één. De vrouw van het winkeltje kan weer gerustgesteld buiten gaan kletsen!

Op straat komen we een heel oud mannetje tegen die begint te kletsen. Hij heeft een foto bij zich van toen hij 20 was (knappe vent toen!) maar dat is wel 66 jaar geleden! Hij heet "Roberto Bobby Lopez" geweldig weer dit. We krijgen een levensverhaal en hij wil met ons op de foto. Mooi mens!

We gaan eten. Same old story: In mijn boek staat dat ze hier tapas hebben, hebben ze niet! Wel kip met rijst, maar dat willen we niet :P We bestellen maar wat losse dingen, beetje teleurgesteld. Gelukkig staat er in mijn boek ook iets dat wel klopt: er wordt hier live opgestreden! En dit keer ook dans. Wel gek; flamenco op Cuba, maar het is mooooi en ze zijn goed! Ook live muziek en zang erbij. Dit maakt de eet-faal weer helemaal goed.

Ohja de nacht zonder airco: PFFFFFFFFF! Wat een kleffe hitte zeg! Sara en Erik hebben zelfs bijna niet geslapen.

De volgende dag worden we slechts een aantal keer teleur gesteld.
We willen de dag beginnen bij het automuseum (zodat Erik de rest van de dag stil is en hierop kan teren).. Helaas is dat op zaterdag gesloten.
Daarna gaan we met cocotaxis (gele brommertjes met een soort kokosnoot waarin de passagiers kunnen zitten) naar plaza de revolución, waar Fidel Castro altijd zijn toespraken hield. We willen in de hoge toren om uitzicht over de stad te hebben… gesloten voor renovatie!
Dan gaan we met de cocotaxi verder door Vedado, chique deel van Havana met enorme huizen, erg mooi. We komen dan bij het ijsjes-park Coppelia. Je kunt kiezen: of erg lang in de rij staan met Cubanen en in peso nacional betalen (goedkoop dus) of meteen aan de beurt en in CUC betalen. Dat laatste doen we, maar het voelt alsof we in de apartheid leven, niet leuk! Het is er niet bijzonder mooi, het ijs is prijzig (15 CUC voor 4x3 bolletjes ijs) en het smaakt echt niet zo bijzonder. Nou, dat is dan het lekkerste ijs van Cuba, whaha!
Dan lopen we verder naar Callejon de Hamel, een klein straatje waar op zondag veel muziek wordt gemaakt, 1 groot feest! Helaas is het zaterdag. Maar het ziet er wel kunstig uit allemaal (zie foto’s op facebook) en we worden rondgeleid en krijgen uitleg over de projecten die ze hier doen met (straat)kinderen.
We lopen een heel groot stuk door Havana en genieten van het echte straatleven (tijdens de wandeling over de stoepen word ik gewoon versierd en rent een kerel op en neer om zijn kaartje met telefoonnummer voor me te halen) en de oude auto’s die voorbij komen. Ik hoor goede muziek en in een portaal van een huis worden reggaeton CD’s verkocht. 1 CUC per stuk dus ik koop er meteen een haffeltje. We komen bij het capitolio, beroemd gebouw, wat (ja inderdaad) gesloten is voor renovatie! NEXT
Anne moet internetbankieren en koopt wifi voor een uur op de enige plek waar dat kan in Havana: een poepchique hotel! Daar genieten wij dan ook even van mee, en installeren ons op de heerlijke banken in de koele lobby van het hotel. Ik val gauw genoeg in slaap, zittend op de bank. Dat is een lekker rust-uurtje.
Hierna willen we de sigarenfabriek bezoeken, maar die is (heel gek) gesloten. We worden wel op straat aangesproken door hosselaars die hun sigaren aan ons willen verkopen. “Ze zijn origineel!” Jaja, dat geloven we dus niet. Later horen we van iemand dat de medewerkers van de fabrieken 2 sigaren per dag mogen oproken. De meesten roken ze niet zelf, maar nemen ze mee naar huis om te verkopen. Ja das dan wel slim als je het niet breed hebt.
We willen een mooie kerk bezoeken (waarvan we eerst even vragen offie wel open is, en eindelijk hebben we geluk), blijkt deze kerk in Chinatown of all places te liggen. Ik wist niet dat ze dat zelfs hadden in Havana. De rest moet me een beetje dwingen, maar echt Chinees is het allemaal niet. We vinden zelfs een superleuk winkeltje met Mariabeelden. 1 is bijna levensgroot, zo gaaf! Maar helaas kunnen we dat niet mee terug krijgen in het vliegtuig. Ik vraag hoe duur 1 maatje kleiner is en ze zegt: “5 CUC”. “WAT!? VIJF CUC!?” Inpakken maar!! En het wordt nog vliegtuigproof ingepakt ook!
Hierna pakken we de fietstaxi (een fiets met daarachter 2 grote touringcar stoelen met afdakje) naar el Prado, waar we ons bijna in Barcelona wanen. Allemaal kunstenaars laten hier hun werk zien. Aan het einde ligt de Malecón, de grote boulevard die tussen Havana en de zee ligt. We hebben het wel gehad voor vandaag en nemen een paarse taxi terug naar “onze” buurt oud Havana.
We willen wat gaan eten en vinden een Italiaan die zowaar ALLES van de menukaart heeft, jumjumjum! We bestellen chorizo, proscuitoham, olijven en pizza’s. Hierna lekker naar de casa part. terug en Sara komt nog even “voor onze tent” chillen.

Morgen gaan we op weg naar Viñales, het groene westen van Cuba.