Een rare president - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lonneke - WaarBenJij.nu Een rare president - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lonneke - WaarBenJij.nu

Een rare president

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

21 April 2005 | Ecuador, Quito

Misschien hebben jullie het al op het nieuws of CNN gezien, anders wil ik je niet ongerust maken, maar die president hier zorgt voor nogal wat oplaaiing!

De eerste zondag dat we hier waren, had de president al een noodtoetstand uitgeroepen. Hij wilde zelf dictator worden, maar het volk is daar natuurlijk tegen. Er waren al wat opstandjes en relletjes op straat en aan het begin van de week werden de opstandelingen met traangas uit elkaar gehaald door de politie. We kregen er zelf erg weinig van mee, zagen vanuit de bus alleen soms wat groepjes op straat of vanuit ons (veilige) huis een wolkje traangas hangen in de lucht. We maakten ons geen zorgen en da was ook echt niet nodig.

Gisteren zijn we met de bus gewoon naar de taalschool gegaan alleen werden we in de middagpauze bij elkaar geroepen door een leraar van de taalschool om ons in te lichten over de toestand. We moesten vanmiddag maar thuisblijven voor de zekerheid, maar waarschijnlijk duurde deze toestand niet langer dan 2 dagen.

Na de pauze gingen we naar de supermarkt om fruit en groentes te bekijken, leren en kopen. (Leuke manier van leren!!) We zagen toen al dat er veel winkels gesloten waren of dat er bewakers voor de deuren stonden. We konden nog wel een klein winkeltje vinden die open was gelukkig.

Na de taalles reden er geen bussen meer en we wilden met de taxi naar huis gaan, maar door blokkades van wegen konden de taxis niet bij de taalschool komen. Toen heeft Augustin (de directeur) ons naar huis gebracht met de auto. Onderweg zagen we veel mensen op straat en autobanden, vuurtjes, heel veel ecuadoriaanse vlaggen en autos en graafmachines die de weg blokkeerden (zo vragen mensen de aandacht en laten ze een beetje hun macht zien). We waren veilig thuis en hebben zelfs nog gewoon boodschappen kunnen doen. Thuis hebben we de hele middag TV gekeken en schroken zelf van de beelden.

Uiteindelijk is hij afgetreden en gevlucht zelfs. Hij wilde in een vliegtuigje vanaf het vliegveld van Quito wegvliegen, maar ze hebben hem tegen gehouden! Nu zit hij geloof ik bij de Braziliaanse ambassade in een hokje.. heef ie daar dan de hele n8 geslapen?? Ik vind het maar een vage vent!

Het is vandaag weer rustig op straat, maar van de taalschool hadden we een dagje vrij gekregen vandaag, toch nog lekker kunnen uitlsapen! (Al lukt het niet langer dan half 10..) Een klein geluk bij een ongeluk zeg ik dan maar :)

Vandaag is alles weer rustig, morgen weer verder met Spaans leren!!

Kuzz Lonneke

• 21 April 2005 - 20:28

Maarjte:

He meis, jeetje wat een verhaal, heb er niks van meegekregen hier maar heb de tv om heel eerlijk te zijn ook niet aan gehad. Gelukkig is alles weer rustig en je moet het inderdaad maar positief bekijken; een geluk bij een ongeluk!Ik was dus niet op msn,volgende keer beter!En dan niet zo'n eng verhaal he ;)... Have fun!!liefsxxx

• 21 April 2005 - 21:30

Monique:

Ola, of zeg/schrijf ik dat nou niet goed? hihi. Het wordt nog spannend daar zeg! Pas je goed op jezelf! Is wel schrikken ja. Zeker omdat jij er nu zit me die andere meiden. Tot de volgende keer he!

Kus, Monique