machu picchu en titicacameer - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Lonneke - WaarBenJij.nu machu picchu en titicacameer - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Lonneke - WaarBenJij.nu

machu picchu en titicacameer

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

29 Juli 2011 | Bolivia, La Paz

Buenas dias amigos!
Ik zit weer in n internetcafe, overal is het internet zo sloom of het toetsenbord werkt niet! haha

Weer even een tijdje niet geschreven. De laatste keer was in Cusco. Vandaaruit hebben we de Machu Picchu bezocht. Eerst gingen we met de trein naar een dorpje dichtbij en slipen daar die nacht. De volgende ochtend hadden we de tour in-op de MP zelf. Super indrukwekkend en groot, mooie gebouwen die er nog half stonden. We hebben een gids voor 2 uur gehad die ons veel vertelde. Maar met 20 man in een groep is t echt nix en al hebben ze een limiet per dag, het was er kei druk natuurlijk!
Na 2 uur hebben we zelf nog een ander deel bezocht en daarna hebben we de machupicchu-berg beklommen. superzwaar door de warmte, hoogte en stijlheid van de berg! op 2-3e van de berg hebben we het opgegeven en naar t uitzicht op de MP gekeken, supermooi! Ook erg veel foto´s gemaakt natuurlijk. Die avond terug naar Cusco gegaan en daar geslapen.

De dag erna zijn we met een dagbus-tour naar puno gegaan. Dit ligt aan het titicacameer. De tour was leuk en onderweg ontmoette we 2 meiden die in chili werken (komen uit USA en ierland) en 2 jongens, 1 uit colombia en 1 uit USA. Supergezellig gekletst en gegeten bij de lunch en gelachen. Daarna zijn we in puno met zn allen in t zelfde hostal gaan slapen. De 2 jongens gingen al vroeg weg de volgende dag en met de meiden hebben we toen een tour gedaan naar de drijvende eilanden in het titicacameer. Zo gaaf, bijzonder!! Een meisje van 8 nodigde ons uit in haar huisje van riet (alles is van het, het eiland zelf ook) en ging ons toen omkleden in haar kledingdracht. Echt leuk en speciaal! Mooie gekleurde rokken en vestjes en een hoed of muts erbij! Daarna weer teruggevaran naar Puno en de bus naar Copacabana genomen (Anne en ik) Dit ligt in Bolivia dus moesten we ook de grens over. Allemaal goed gegaan,. ik heb weer een paar mooie stempels in mijn paspoort erbij! haha

Copacabana werd in t boek als leuk beschreven maar ik vond t maar een griezelig gat! We hadden een hostal wat kei groot was, maar SMERIG!!! Plukken haar in de douche met schimmel en beddengoed met vlekken, bah! Maargoed dat we onze lakenzakken bijhebben! Toch kunnen slapen en we hebben de 2 jongens (Matt en Jolio, een stel trouwens) weer gevonden en met hun eten we savonds in een superleuk pizzatentje met livemuziek. De dag erna bezoeken Anne en ik Isla del sol, in het titicacameer wat verder niet echt heel bijzonder was, ook weer een stijle klim en 1,5 uur varen, wat mijn maag net trok! Hierna reizen we verder naar La Paz samen met matt en julio. Mijn maaG krijgt niet veel tijd om te herstellen en in de bus probeer ik maar te slapen. met een bootje steken we het meer (supergroot) over en stappen dan weer verder in de bus, die met een pontje is overgevaren. We komen een paar uur later aan in La Paz en in de bus hebben we een lerares ontmoet die NLse is, maar in La Paz werkt (ze geeft kinderen hier NLse les). Zij raad ons een goed hotel aan, zeer chique dus wel duur (270 bolivianos per nacht voor een kamer =27 euro) maar dat hebben we wel verdient en de luxe is heerlijk! Een half uur gedouched (weer warm eindelijk!) en lekker in een schoon bed. We hebben nog wat geshopt en door de stad gelopen met zn 4en. De dag erna gaan we naar El Alto, een hoger deel van La Paz waar een HUUUUUGE markt is met alles wat je kan bedenken. Helaas niet veel leuks, want het is meer als de matrkt in NL met autoonderdelen en lelelijke kleren, haha! We gaan terug naar het centrum en splitsen weer op. Anne en ik shoppen nog wat verder (hoe houden we dat vol) en daarna internetten we in het hotel, maar dat is zoooo sloom dat ik nieteens een mail kan beantwoorden! Dus maar gestopt en uit eten met zn 5en (de lerares gaat ook gezellig mee). Niet echt lekker en matt gaat ziek naar t hotel. Deze nacht moeten we met zn 4en op een kamer slapen omdat de andere kamers vol waren (gereserveerd). Oh oh wat een voordeel weer bevestigd kan worden. Ook al zijn de gay, de mannen laten het dopje van de tandpasta en de spuugsporen in de wasbak en hun handdoek op de grond liggen! hahahaha, maargoed. Redelijk geslapen.

Vanmorgen werd ik zeer brak wakker, hoodpijn, misselijk en verkouden. De lucht is hier zo droog dat je allemaal korsten in je neus hebt en ook een koortslñip van de zon gekregen, dus weer heerlijk wakker worden! Anne haalt bij t ontbijt een kopje cocathee (met echte cocabladeren) wat goed helpt tegen hoogteziekte (we zitten hier op 4000mtr) en echt vies is hert t niet, wel als je op de bladeren kauwt wat veel mensen (locals) hier doen. Ik blijft het toch een soort van drugs vinden... maar hier is het volkomen normaal!
Ik voel me weer wat beter na een kort dutje en dan gaan Anne en ik op pad naar Janet (de lerares) om wat spulletjes in haar huis te zetten, zodat we die niet steeds hoeven meeslepen. We hebben dus een speciale tas voor onze aankomen gekocht ;) haha!!
Dan een echt NLs taffereel: een terrasje met zn 3tjes, lekker NLs kletsen, minder vermoeiend! Lekker gegeten en toen naar een reisbureau gegaan om de tour naar de jungle te boeken. Vanavond gaan we met julio en matt met de nachtbus naar Uyuni waar de zoutvlaktes zijn en het snachts -12 wordt ongeveer!!! Brrr. Ik ben benieuwd!

TTYL haha! Besito, Lonneke

  • 30 Juli 2011 - 10:06

    Annet:

    he lonneke, samen met het verhaal van jou en dat van Anne geniet ik mee van jullie reis.Mooie verhalen. liefs annet

  • 30 Juli 2011 - 15:14

    Maartje! :

    Jeetje wat een ander wereldje zeg maar het klinkt allemaal super indrukwekkend en gezellig (op het ziekzijn na dan). Dat wordt straks weer even bijkomen voor jou!! Heel veel plezier bij de zoutvlaktes. Dikke knuffel van ons xx

  • 30 Juli 2011 - 15:18

    Toon :

    Hoi Lonneke,

    Allereerst, ik krijg jouw mails prima door1 Wat ik zo lees en zie aan foto's lijkt het mij dat je de reis van je leven maakt. Vooral Machu Picchu lijkt me een geweldige ervaring. Wel jammer dat je zo'n last hebt van de hoogte. Ben heel benieuwd naar de rest!!

    Liefs en kusjes Toon

  • 02 Augustus 2011 - 03:17

    Maaike:

    Je verhalen allemaal weer doorgelezen. Wat maak jij veel mee zeg! heel gaaf allemaal, foto's zijn ook prachtig! Jammer alleen dat je je weer ziek voelt nadat je een beetje bekomen was van de maag/darm toestanden. Hoop dat je je snel beter voelt en kan genieten van je reis!

  • 03 Augustus 2011 - 20:11

    Bram:

    Ha lon, echt gaaf allemaal lekker primmitief,simpel en back to basic.
    Ik kan elke keer niet wachten tot dat je weer mooie verhalen op het net zet.
    Ik ben jaloers. echt genieten.

    Gr xxxxxx van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Lonneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 52606

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 22 Juli 2023

*de reis van het wel of geen ouderschap*

11 November 2022 - 27 November 2022

Guatemala

10 November 2021 - 21 November 2021

Jordanië

17 Maart 2020 - 31 Oktober 2021

*Thuis*

13 Oktober 2019 - 28 Oktober 2019

Colombia

07 Mei 2019 - 01 September 2019

*(werk)reis Texel*

17 Maart 2019 - 31 Maart 2019

India

19 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Kaapverdië

29 Oktober 2016 - 19 November 2016

rondreis Mexico

20 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Cuba

23 Maart 2013 - 01 April 2013

Curaçao met familie

11 Juli 2011 - 11 Augustus 2011

Peru en Bolivia

11 April 2005 - 10 Juli 2005

Mijn 1e reis; Ecuador en de Galapagos eilanden!

Landen bezocht: