KOUW!!!!!!! - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Lonneke - WaarBenJij.nu KOUW!!!!!!! - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Lonneke - WaarBenJij.nu

KOUW!!!!!!!

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

01 Augustus 2011 | Bolivia, Uyuni

Goejendag denk je dat je op zomervakantie gaat, vries je bijna dood!!

We zijn de tour naar uyuni gaan doen, begon 3 dagen terug met de nachtbusa vanuit la paz. We dachten, hmm shabby bus, maar wel plaids! Uuurtje later stond het ijs aan de BINNENkant op de ramen, er was geen verwarming in de bus en met 50 man nog vriezen, brrrrrr! Niet chill want ik had mn linnen broekje aan en gewoon sokjes, geen dikke... Echt kak dus! Gingen we ff plassen onderweg (over die wcs hier valt nix meer te zeggen dan vies, zonder soorspoel (bakje water dus) en no papel hygienico (wcpapier), kwamen we terug in de bus, gingen we bijna letterlijk over ons nek van de stank. Ze laten ook gewoon rare mensen in de bus onderweg die dan in t gangpad gaan liggen slapen.. uhhh, lekker veilig zou je denken, maargoed, we kwamen heel (bevroren) aan in uyuni. Klein dorpje en wat was t KOUD, vroor gewoon. Lekker in de zomer ;) Nou wij naar t enige cafe wat op dat vreoge uur open was en 1000 bakken thee gedronken om warm te worden en ons thermoondergoed uit de tas gevist! Om 11 uur vertrok onze jeep van de tour. Onderweg supermooie dingen gezien, de 1e dag het zoutmeer, wat een grote witte vlakte is, SUËRMOOI de foto{s daarvan zijn heel gaaf!! Verder gereden en nog een eiland in t zoutmeer bezocht met kei grote cactussen, die groeien maar 1,5cm per jaar, kan je nagaan!
Toen reden we door naar ons hotel, dat dat kon je t niet noemen, een stenen gebouwtje met een kamertje waar de deur buiten is en zout op de grond ligt en de muren zijn ook van zoutige bakstenen. Zand op het bed en maarliefst EEN deken per bed, hallo, het wordt hier snachts MIN 20!!!!!! Gelukkig hadden we nog een slaapzak extra gehuurd en onsze eigen fleece bij ons. Alle bedden tegen elkaar en in thermoondergoed slapen dan maar! Gelukkig niet zo heel koud gehad, maar wel bang gemaakt met verhalen van mensen die waren doodgevroren etc.

De volgende ochtend weer sterves koud (overdag wordt t wel ongeveer 15 graden in de zon), samen met de groep uit de andere jeep ontbeten, ook 2 nederlanders erbij natuurlijk (je komt dze overal tegen). Gezellig kletsen en toen verder gereden. Deze dag alleen mooie natuur gezien onderweg en 2 lñagunes, waarvan er 1 rood was, suervaag. De beloofde flamengos waren er helaas vandoor (te koud denk ik)! Het waait MUY hard de hele dag en ons windjack is dus echt t beste kledingstuk dat we bij ons hebben (en thermoondergoed, haha). We hadden al ergens wanten en mutsen geshopt gelukkig ;)
We stoppen bij ons hotel van vandaag en dit is ook een tochtbaksteenhut, maar de bedden zien er een stuk confortabeler uit en hebben maar liefst 3 dekens!! jeuh!! Helaas wordt het hier nog kouder deze avond en warmen we ons met zn 30en op bij een minihoutkacheltje. Echt afzien dus hahaha! Maargoed, redelijk warm naar bed gegaan om 8uur haha. Redelijk geslapen, wel met blote benen in bed want dat thermoondergoed isoleert ook koude benen goed haha! Moeite met ademhalen door de hoogte soms, net of je naast iemand zit die kei hard aan t roken is en je niet goed kan inademen. Maarja, in vergelijking slapen we op de top van mont blanc (5000 meter).

Vandaag dan weer wakker geworden en snel kleren aan (weeeer niet gedouched, dag 3) haar blijft rechtop staan! nagels zijn zwart!
Maar snel ontbijten en om 7u vertrekken we terug naar uyuni. We nemen alle overgebleven pannekoeken van t ontbijt mee in de jeep! We rijden eerst naar de geisers, leuk, maar t waait zo ontieglijk hard dat ik weer in de auto kruip en mijn camera er niet durf uit te halen vanwege t zand. We rijden weer door want t duurt nog wel ff voor we terug zijn in uyuni. Nog gestopt bij de hotsprings, die 40 graden zijn, heerlijk, maar t waait zo hard, dus we hebben geen zin om erna kou te lije, dus lekker de voetjes erin opgewarmd en sokjes weer aan en de jeep in! De verdere dag gereden dus nu lekker gaar terug in het dorpje uyuni.

We slapen vannacht in het duurste hotel wat we hebben gehad: 36 euro per kamer! WHO maarja, we hopen dan eindelijk weer te kunnen douchen vandaag! haha.

Morgen gaan we naar sucre en daarna reizen we weer door,teruhg naar La Paz om van daaruit naar de jungle te vliegen en ff te genieten van de warmete voor we teruggaan naar NL!

Sorry voor de spelfouten maar alle letters zijn van dit toetsenbord af gewist en ze hebben er kleuterplakkers overheengeplakt! haha

Dikke kus uit Bolivia!! xx

• 02 Augustus 2011 - 03:48

Maaike:

Wat een verhalen weer! Afzien soms maar ook wel gave ervaringen! Geniet nog even daar!

• 02 Augustus 2011 - 07:28

Maartje:

JEEEEEETJE wat een verhaal... nou bikkel hoor, ik doe het je niet na! Ik hoop dat de komende week wat relaxter is voor jullie....
    Hier wordt het iets warmer dus misschien heb je mooi weer als jullie terugkomen!

Dikke zoen xxxxxxxxxx

• 02 Augustus 2011 - 10:34

Hans En Jannie:

We zijn ook effe uit zicht geweest, maar nu weer in cybercafé in Ceret om jullie belevenissen te lezen. Wat zullen juliie naar een warm badje verlangd hebben!!!!!!!!!Jammer dat je niet overal foto's kon maken, maar jullie zullen er vast wel genoeg hebben. Straks waardeer je alles weer zo lekker. Zou voor veel mensen een keer erg goed zijn.
    Nog heel veel genieten en XXXXX

• 03 Augustus 2011 - 20:19

Bram:

hahahahahah, wat een kutkouw.
    Wel weer echt suppervetten dingen gezien en gedaan dus het is het allemaal wel waard.
    Ik vind jullie echt stoer.
    Ben blij dat er nog geen rare dingen zijn gebeurd met al dat reizen in die gare busjes en vliegtuigjes. houden zo.

Dikke kussen uit het regenachtige holland.