Weekendje Texel - Reisverslag uit Texel, Nederland van Lonneke - WaarBenJij.nu Weekendje Texel - Reisverslag uit Texel, Nederland van Lonneke - WaarBenJij.nu

Weekendje Texel

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

05 Augustus 2019 | Nederland, Texel

Monday! You bastard!
Gelukkig voelt dit op Texel nooit zo van "Pff, de werkweek begint weer, we móéten weer". Maar toch begint deze week op maandag mijn werkweek.

Ik was zomaar het weekend vrij. Ik besloot de tourist uit te hangen op eigen eiland. Eigenlijk had ik vrijdag en zaterdag vrij, maar doordat een collega vrijdag iets moest doen in de kiosk, moest ik haar schoonmaakdienst overnemen. Ik begon dus om 8 uur en was rond 3 uur al klaar na een hoop tafels, stoelen en ramen wassen en gewassen kookschorten uit de knoop halen en opvouwen.
Ook heb ik even in de afwaskeuken geholpen en ondertussen een beetje met Diana bijgekletst (die eerst bij ons woonde en waar ik het goed mee kan vinden. Zij werkt in de afwas).
Na het werk ben ik wat gaan eten bij paal 33 en heb ik ondertussen alle weekendkrantjes en internet uitgeplozen om een leuke weekendplanning te maken. Eerst wilde ik een dagje Vlieland doen (aangezien het echt niet meer kan dat ik nog nooit op 1 van de andere waddeneilanden geweest ben!), maar dat is toch wel redelijk prijzig en om het dan in m'n eentje te doen leek me een beetje suf. Na het eten ben ik naar paal 28 gegaan, waar wij altijd naar het strand gingen met de familie. Hier was het hele weekend een Caribbean festival! <3 Lekker van de muziek genoten, maar omdat het enorm waaide werd het na 1,5 uur wel erg koud en ben ik verder gaan chillen op m'n slaapkamertje.

Zaterdag, na bijna 12 uur slapen, werd ik wakker en ben ik na het ontbijt naar Oosterend gegaan, waar ik alleen ooit naar het pannenkoekenhuis geweest ben dat ik me kan herinneren. Er was een (rommel)markt, super gezellig, in de mooie kleine straatjes. Wat sfeervol is dit dorpje ook weer! Mooie kleine huisjes en overal bloemen en groen. De markt stond door het hele dorp en had her en der leuke dingen te koop! Echt leuk om dit dan te "ontdekken", daar kan ik helemaal blij van worden.
Hierna heb ik een rondje Den Burg gedaan en frietjes gegeten. Hierna had ik het huis voor mezelf dus heb ik heerlijk in alle rust een boek gelezen en gekleurd in mijn kleurboek ;)

Zondag had ik weer 2 rommelmarkten gevonden, die veel minder leuk en sfeervol waren helaas. Hierna ben ik op de Krim met een elektrisch treintje meegegaan voor een tour over noord Texel. Grappig om het eens van een andere kant te zien en op verborgen plekjes te komen. Dat was natuur wel übertouristisch en ook hier werd het verhaal verteld in het Nederlands én in het Duits.

Ik heb er nog niet veel over gezegd, maar misschien ook omdat ik er aan gewend ben inmiddels, dat hier zoveel Duitsers zijn. Alle bordjes zijn tweetalig en ook de menukaarten. Ze vertikken het gewoon Nederlands te praten/ leren. Haha!
In de kiosk is zeker 60% van mijn klanten Duits. Ze zijn aardig en geven meer fooi dan Nederlanders, maar ik heb nu pas 2x meegemaakt dat iemand vooraf vraagt of ik Duits spreek (en meestal omdat ze daarna een moeilijkere vraag wilde stellen). Bestellen begint gewoon zonder blikken of blozen in hun eigen taal.
Wanneer ze friet (pommes) bestellen zeggen ze vaak: "Frikándel mit pommes", wat nogal raar is want je eet geen frikandel met friet... Je eet friet met een frikandel erbij. Ze zeggen ook nooit of ze er saus bij willen en welke saus dan wel wanneer je vraagt "Soße dazu?", dan zeggen ze gewoon vrolijk "Ja" whahaha. Heel verwarrend soms! Ik vraag nu dus gewoon "Welche Soße?". Ook houden de Duitsers die Texel bezoeken enorm van merchandise. Ze kopen alles waar Paal 17 op staat.
Kinderen lopen in skipakjes als het minder warm is dan 20 graden en met een muts op. Vreemd, want Duitsland heeft toch geen tropisch klimaat? Wat dragen kinderen daar als het vriest?
Zo goed als alle Duitsers betalen met €50. Maar ik heb begrepen dat pintransacties in het buitenland erg duur zijn als je bij een Duitse bank zit. Maar zoals ik zei zijn ze wel aardig! Ze klagen niet snel en wensen je een fijne vrije avond.
Ik spreek nu dus nog vloeiender Duits en heb zelfs per ongeluk een Nederlandse klant in het Duits aangesproken (die een beetje boos werd zelfs). Ik droom nog net niet in het Duits, haha!*

(* Mijn excuses voor het generaliseren, ik weet dat niet alle Duitsers hetzelfde zijn ;) )

Na het treintje (want daar werd m'n verhaal even onderbroken) lekker gegeten op de Krim en daarna even een stil plekje opgezocht. Dat is echt het fijnste aan op Texel wonen: als je even klaar bent met mensen om je heen is er altijd ergens in de buurt een plekje waar bijna niemand komt en het stil is, op vogelgeluiden na. Dat is zoooo heerlijk. Zulke plekjes moesten er in Eindhoven meer zijn!
Ik vond nu achter een supermarktparkeerplaats een vissteiger. Het zonnetje kwam net even door en het was bijna windstil. Echt prachtig.
Ik heb het steigertje gedeeld met een visser die zijn hengels uit had gezet en daar gezeten zonder een woord te wisselen, beide genietend van de stilte en de natuur.
Hierna ben ik nog even naar het Caribbeanfestival gegaan, waar ik met een collega had afgesproken. Even gezellig bijgekletst en onze toekomst en pauze op Texel geanalyseerd.

De meeste mensen in huis studeren nog en gaan na de zomer terug naar hun pappie en mammie of hun studentenhuis. Fijn dat je weet wat je hierna moet gaan doen! Haha (Ik ben er nog niet uit, maar dit voelt wel als een verdiende pauze) Maar ze leven dus ook alsof ze in een studentenhuis zijn. Rommel laten slingeren, de keuken vies achterlaten, voor en na het uitgaan hard praten op de gang en met de deuren slaan. Muziek aanzetten in de badkamer terwijl anderen (nog/al) slapen etc etc. Dat is wel echt heel vermoeiend en dan mis ik mijn eigen huisje waar niemand rommel komt maken of mij uit m'n slaap houdt. Dat zal wel weer heerlijk zijn wanneer ik terug ben. Maar soms is het natuurlijk ook wel gezellig als er iemand thuis is als je thuis komt of wanneer iemand even op je bed komt zitten kletsen.

Aanstaande donderdag en vrijdag kom ik weer naar Eindhoven om te kijken hoe het met mijn huisje is en om in ieder geval familieleden weer te zien die terug zijn van vakantie.
Ik zei het ook al op instagram, maar wil je me nog opzoeken op Texel, dan moeten we dat echt snel inplannen, want ik verwacht in september mijn werk bij Paal 17 en Oudeschild te gaan verlaten.

Sea you soon ;)

  • 09 Augustus 2019 - 21:19

    Maartje:

    Heerlijk mop, ik snap je helemaal dat je geniet van de rust daar. Geniet er nog maar van de komende tijd en tot heel snel weer. Was fijn om je te zien! LY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Texel

Lonneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 817
Totaal aantal bezoekers 52658

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 22 Juli 2023

*de reis van het wel of geen ouderschap*

11 November 2022 - 27 November 2022

Guatemala

10 November 2021 - 21 November 2021

Jordanië

17 Maart 2020 - 31 Oktober 2021

*Thuis*

13 Oktober 2019 - 28 Oktober 2019

Colombia

07 Mei 2019 - 01 September 2019

*(werk)reis Texel*

17 Maart 2019 - 31 Maart 2019

India

19 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Kaapverdië

29 Oktober 2016 - 19 November 2016

rondreis Mexico

20 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Cuba

23 Maart 2013 - 01 April 2013

Curaçao met familie

11 Juli 2011 - 11 Augustus 2011

Peru en Bolivia

11 April 2005 - 10 Juli 2005

Mijn 1e reis; Ecuador en de Galapagos eilanden!

Landen bezocht: