Strandpaviljoentour - Reisverslag uit Texel, Nederland van Lonneke - WaarBenJij.nu Strandpaviljoentour - Reisverslag uit Texel, Nederland van Lonneke - WaarBenJij.nu

Strandpaviljoentour

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

08 Juni 2019 | Nederland, Texel

Toen ik in de eerste weken een keer een dag vrij werd geroosterd door het slechte weer, ben ik eens gaan kijken hoeveel strandpaviljoens er eigenlijk zijn op Texel. Dat zijn de volgende:

Paal 9
Paal 12 (Den Hoorn)
Paal 15 (Westerslag)
Paal 17 aan zee &
Paal 17 zomers
Paal 19
Paal 19,5 "Beachclub Texel"
Paal 20
Paal 20 Bries 20
Paal 21
Paal 28
Paal 30 "Faro 2" (bij de vuurtoren)
Paal 33 "Noordkaap"


Paal 28 heb ik vaak bezocht omdat dat bij het strand het dichtst bij onze camping ligt. Hier zijn we vaak uit eten gegaan en hebben we veul ijsjes gegeten. De sfeer van een echt strandpaviljoen mist er en het eten is ook niet geweldig.
--> Ik geef deze een 6.

Paal 30 heb ik ook al sinds de komst een aantal keer bezocht. Dit paviljoen staat er nog niet zo lang. In het begin was het een raar hok van binnen (terwijl het van buiten kei mooi is, van hout, op hoge palen) met zelfbediening. Inmiddels is dat schijnbaar wel weer veranderd, dus ik ga er dit jaar nog eens heen. Hier krijg je meer het gevoel dat je Zweedse balletjes gaat eten en dat je je in de IKEA bevindt dus. Ook hier mist het strandgevoel met knusse hoekjes en mooie materialen.
--> Nog geen punt, moet nogmaals bezocht en beoordeeld worden

Paal 33, Kaap Noord heb ik ook de laatste jaren vaker bezocht. Hier heb je uitzicht op Vlieland (noordelijkste puntje van Texel) en het Paviljoen heeft een mooie aankleding en sfeer. Hier loop je echt graag op je blote zandvoetjes naar binnen. Het is wel vooral gericht op diner voor mijn gevoel, maar het eten is dan ook erg lekker!
--> Kaap Noord krijgt een 8 van mij.

Wanneer ik op Kogerstrand stond (die prachtige duincamping) met de familie Grooten gingen we vaak naar Paviljoen paal 21. Dit heeft dé strandsfeer, mooie meubels van hout, geen geplastificeerde tafeltjes, maar schapenvachten, bij elkaar passende kleuren en goede tafeltjes. Ook hebben ze bijvoorbeeld bordjes te koop met mooie foto's en goede quotes erop. Ook het terras heeft fijne kussens en beschutte hoekjes, sommigen ook overdekt tegen de warme zon (of de wind natuurlijk). Het eten is erg lekker (wel aan de prijs, enige nadeel) en origineel. Het strand bij deze paal is ook erg fijn, alleen de toiletjuf is een àauw sjagrijn :P haha
--> Ik geen paal 21 een 9! Mijn favoriet

Nu werk ik natuurlijk bij Paal 17. De enige met 2 bij elkaar horende paviljoens naast elkaar. "Aan zee" staat vanaf de zee gezien rechts en "Zomers" staat links. Aan het pad aan de kant van Zomers staat ook de kiosk, waarin ik dus werk.
--> Ik heb hier natuurlijk een kijkje achter de schermen, daarom geen cijfer, maar ik zie wel dat Paal 17 de aankleding, styling en voorzieningen serieus neemt. We hebben een grote collectie merchandise en natuurlijk heel veel plek met 2 paviljoens. Aan Zee is ook in de winter elke dag open. Kom zelf nog maar even oordelen ;)

In de tweede week bezocht ik Paal 9. Vanaf de boot het eerste paviljoen dus. Dit is een beetje gevalletje vergane glorie, maar het was ook slecht weer toen ik er was. Het heeft een industriële look, maar niet helemaal uitgewerkt. Lange banken waaraan meerdere tafeltjes naast elkaar staan, dat is op zich wel leuk, maar geen zithoekje met lage stoelen bijvoorbeeld om echt in te chillen. Het personeel was traag terwijl het heel rustig was. Het eten was niet super bijzonder maar wel smakelijk. Niet mijn favoriet, maar ook niet slecht.
--> Een 7. Misschien nog eens bezoeken met warm weer.

Ook bezocht ik die week Paal 12, een beetje hetzelfde vergane glorie idee. Buiten krijg je de hippie vibe (wel de hipster-hippie, niet de ibiza-hippie) met een volkswagen busje en aanplakbiljetten van alternatievere festivalletjes. Binnen is het kleiner dan je denkt, het terras is denk ik in de zomer wel erg leuk. Styling is echt minimaal. Niet gegeten of de kaart echt goed bekeken.
--> Een 6,5. Ook misschien nog eens met warm weer bezoeken.

Vandaag wilde ik naar Paal 15, maar die was door de storm dicht. Toen ben ik naar Paal 20 gegaan. Er zijn hier 2 paviljoens naast elkaar, achter de ingang van Kogerstrand. (Ja, die camping is zo breed dat ie 3 palen beslaat; 19, 20 en 21).
Het linker paviljoen vanaf de zee gezien heeft een terras waarin je je in een spiegeldoolhof waant, maar dan met ramen. Met lelijke stoelen en lelijke tafeltjes. Binnen is het nog 16x erger, met dus wel de geplastificeerde tafeltjes met houtnerf-look, bruine oude caféstoelen en van die rode antislip tafelkleedjes met witte touwtjes aan de randen. Vreselijk. Dit mag echt niet meer in 2019.
--> een 3, omdat de vrouw wel eerlijk zei dat het paviljoen ernaast ook open was.

Toen ben ik dus naar Bries 20 gegaan, het paviljoen ernaast. Dit is weer helemaal in stijl. Leuk aangekleed. Een haardvuurtje, schapenvachtjes, leren banken en alles in bij elkaar passende kleuren. Lekker op een bank zitten lezen bij het haardvuur met thee en appeltaart. Goede bediening en de strandsfeer ontbreekt niet. Hier wil ik nog wel eens heen.
--> een 8,5.

Dat was het tot nu toe. Hopen op nog wat vrije dagen met mooier weer waarop ik de rest kan bezoeken.

XL

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Texel

Lonneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 52673

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 22 Juli 2023

*de reis van het wel of geen ouderschap*

11 November 2022 - 27 November 2022

Guatemala

10 November 2021 - 21 November 2021

Jordanië

17 Maart 2020 - 31 Oktober 2021

*Thuis*

13 Oktober 2019 - 28 Oktober 2019

Colombia

07 Mei 2019 - 01 September 2019

*(werk)reis Texel*

17 Maart 2019 - 31 Maart 2019

India

19 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Kaapverdië

29 Oktober 2016 - 19 November 2016

rondreis Mexico

20 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Cuba

23 Maart 2013 - 01 April 2013

Curaçao met familie

11 Juli 2011 - 11 Augustus 2011

Peru en Bolivia

11 April 2005 - 10 Juli 2005

Mijn 1e reis; Ecuador en de Galapagos eilanden!

Landen bezocht: